si cantik n si ensem saya ^-^

boleh like nuru kat sini tuing3 ^-^

ini nuru!!! heeee ^-^

Tuesday, 27 September 2011

insafnya seorang hamba ALLAH---walaupun malu tetap meminta syurga =)

entah mengapa malam itu lapang sekali, tiada kesibukan, kurang pergerakan, semua tetamu seakan berteleku kaku dalam zikir dan fikir. seketika bunyi dengus nafas dihela perlahan bersama rintihan. ade suara esakan tangis namun perlahan cuma. bunyi rintihan yang tertahan bersama alunan bacaan Al-Quran bagai melodi yang sungguh mengasyikkan.

aku masuk ke dalam taman itu bagai samudera yang pasrah. ku bawa hati ku yang rawan, fikiran yang kelelahan dan nafsu yang masih liar. aku tidak mahu dan tidak mampu berpura pura lagi. inilah diriku wahai Illahi. tidak punya kesucian, tidak memiliki keindahan yang dapat aku persembahkan. inilah diriku yang penuh cela dan noda. tanpa dapat berselindung. KAU maha tahu segalanya.

mengapa takdirnya aku ke sini? ke daerah suci di bawah bayu syurga. dingin, nyaman, dan tenang. istirehat seketika di jalan mujahadah ku yang derita. bukan kerana kebaikan ku, tapi kerana kasih sayang MU yang membawa aku ke sini. kau izinkan kaki dan hati yang berdosa ini singgah seketika bagi menatap jalur jalur cahaya dalam relung diri yang gelap gelita. benar kata MU seperti yang ku dengar dulu, keampunan MU mendahului murka MU.

ku cecahkan dahi di hamparan hijau itu. seakan ku tuang segala kabut dan serabut fikrah yang kusut. ku nafikan licik dan strategik segala yang pernah berdetik di minda ini. fikrah inilah yang mencipta dosa demi dosa. sesah akal ini ya ALLAH, palu akal ini ya RAHMAN dengan belantan inzar dan tazkirah MU. TUHAN kembalikan lah biduk akal ku ke pangkuan takdir MU. fikrah sudah letih belayar tanpa arah.

sujud dan rukuk aku di sana menelanjangi segala aib dan dosa. tanpa aku mengadu, KAU pun tahu. namun itulah wadah tanda aku menyerah. aku hamba ALLAH, aku pasrah, aku kalah. cinta ku sekelumit cuma, hampir tiada. saat ini aku hanya berbekal harapan. benteng terakhir ku hanya rasa tidak berputus asa. kata kekasih kekasih MU selalu memujuk ku "kejahatan yang menyebabkan engkau menangis lebih baik baik daripada kebaikan yang menimbulkan rasa takbur"

dalam rasa malu, takut dan harap, masih aku memberanikan diri untuk meminta lagi. lalu di malam itu di raudah itu, ku catatkan gugusan permintaan satu demi satu melalui puisi hati. ku biarkan pena menari, mencari makna dan kata hanya berpandukan makna dan rasa. malam itu walaupun malu, aku tetap meminta syurga. pendahulu bicara hanya ini :-

Ya Latif,
berikan aku hati yang lain
yakni hati yang lebih yakin
hati yang lunak...agar mampu mencintai MU

malam itu adalah malam yang paling panjang dalam sejarah hidup ku. dapat ku luahkan segala dan semua. seakan tercabut tulang yang mengait dalam sanubari sekian lama. namun tiba juga saat berpisah, aku terpaksa melangkah. pamitan pun berlaku dan gamitan pun berlalu. sayu benar terasa ketika hati ku terus merayu :-

aku dambakan kebaikan
yang melahirkan kebaikan
aku pohon ketenangan
yang memberikan ketenangan

pinggirkan segala sengketa
hamparkan semua cinta
tanpa dendam tanpa prasangka

jika benar yang kau ajukan permintaan di raudah itu...hanyalah ALLAH...


gambar curik kat abang gugel huhuhuhu


p/s: Allah memberi sakit untuk menghapuskan dosa dosa kecil =') 


                                             

5 comments:

Khairil said...

menarik monolog ini...terasa kecil diri kita ini disisi-Nya

nuruhuda_329 said...

betol3..makan dalam nih =)

Penyu said...

sakit penebus dosa-dosa kecil.

Pendamba Mawar said...

kita.. apa pengorbanan kita?

hina nya diri ini

afiqazizan said...

nice entry..rasa lain bile dah habis baca entri ini..:)

jom2 kita pegi pulau naminara ae amek tiket kat sini tuing3~~^-^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...