si cantik n si ensem saya ^-^

boleh like nuru kat sini tuing3 ^-^

ini nuru!!! heeee ^-^

Saturday, 10 September 2011

kisah raya nuru 4 = masak rendang ayam kampung ~~

jom nyanyi...selamat pengantin baru, selamat berbahgia,  smoga ke anak cucu, smoga sejahtera...eh, pehal lak aku nih tetibe nyanyi lagu kawen nih? kemaruk nak kawen ke? hahahha....aku saja je nak nyanyi lagu nih..macam best je kan hak3

ok ok kita ke kisah sebenar yang aku nak cite kat korang..seperti biase lah ni adelah entry sambungan kisah raya aku yang beribu episod tu..untuk episod nih aku nak cite kisah masak rendang ayam kampung yang aku tangkap belakang umah aku..ok aku tipu bukan aku tangkap ayam tu, aku cume tangkap gambar ayam tu di jadikan rendang je hahahaha

acctually hari raya juadah yang harus ade kat umah aku ialah rendang ayam..tak kiralah ayam kampung ke, ayam bandar ke, ayam ayam ke, tapi bapak ayam dikecualikan ye..haremmmmm haha...tapi tahun nih opah aku nak buat rendang ayam kampung, oleh itu, berkampunglah ayam tu kat dalam reban belakang umah aku untuk dijadikan korban di hari raya nanti huhuhuhu

jom tengok ayam yang di korbankan huhuhuhu ;)


operasi mencabot bulu ayam selesai huhuhu

ayam di salai untuk memudahkan proses membuang bulu yang halus

ni rupe ayam yang sudah siap di salai

bahan2 untuk membuat rendang :)

sume bahan2 n ayam dah d campak dalam kuali heeee

sesi memasak rendang huhuhu

taraaaaaaaaa rendang dah siap huhuhuhu

haaaa...amacam? huhuhu penat tahu nak buat rendang ayam kampung nih...amik masa yang lame...penat aku, penat tengok je la hahahaha...yang masak mama and opah aku huhuhu....ayam kampung nih terkenal dengan isinya yang keras siap kalo baling kat dinding pon leh pecah dinding hahaha oleh itu, nak masaknya pon kena la lame, bagi lembot dagingnya...opah aku cakap kena ubuh daun pokok buah nangka, baru cepat lembot isinya..errr aku cam pelik jugak...tapi aku angguk je la hahhaha....

rendang nih boleh makan dengan nasi atau lemang atau ketupat atau suke hati korang lah hahahha...acctually hari raya hari tu aku makan dengan lemang...perghhh sedapppp huhuhuhu....nak try? buat sendirik la!!!! hua hua hua...=P

itu sahaja...ok baiii

p/s: korang suke makan rendang ape? huhuhu :)

5 comments:

zul permatang badak said...

ayam kg baik untuk kesihatan,tapi proses membuang bulu,menyalai membuang bulu halus tu yg lambat nak memasak, kalau kita lapar, pendek kata berkeriuk perut tunggu....

tapi nak makan ayam kg ni memang kena sabar...kena pakat2
membersih ya.......selamat hari raya.....

Uncle Lee said...

Hi Nuruhuda, very interesting.....and first time saya tengok ayam roasting this way.
And the rendang looks really good too.
I enjoyed the pics here.

You have a nice weekend, and keep a song in your heart.
Lee.

Ezad Skytech said...

sy lebih suka rendang daging..hee~

eddy syrol said...

saya suka ayam kampung ni..walaupun liat2 tapi ada rasa manis2 ayam tu..err...susah r nak explain..huhuhuhu

jemput singgah kejab
daniel adie nak buka butik u'ols

saveqmm said...

yay..sedapnya....ahhaha..tapi skrg xle makan yang berat~nerat..doktor larang...

saya follow sini k...jemput ke blog saya...
http://saveq.blogspot.com/

jom2 kita pegi pulau naminara ae amek tiket kat sini tuing3~~^-^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...